Creëer een sterke branding voor je bedrijf (+ 3 veelgemaakte fouten)

Of je nou net begonnen bent met je bedrijf, of binnenkort de sprong gaat wagen, je kunt snel overweldigd raken door de lijst aan taken die voor de lancering gedaan moeten zijn. Je bent razend enthousiast om te beginnen, maar je weet eigenlijk niet zo goed hoe of waar.

Vandaag deel ik een aantal stappen met je die je gaan helpen met het creëren van een sterke visuele identiteit (branding) voor je onderneming. We duiken samen opgewekt in je bedrijfsvisie en gaan zien hoe dit zich vertaalt naar een passende visuele identiteit.

Creëer een sterke visuele identiteit

01. Verduidelijk je identiteit

Een wezenlijk onderdeel van je ondernemingsplan is je bedrijfsidentiteit, en dan voornamelijk hoe dat zich vertaalt naar de communicatie met je doelgroep. Het is belangrijk dat je dit goed onderzoekt en op papier zet!
Het kan helpen je af te vragen waarom jij jouw bedrijf bent begonnen. Waarschijnlijk vanuit een passie, om daarmee anderen te helpen hun (kleine of grote) dromen waar te maken. Ikzelf heb een passie voor ontwerpen en het werken met internettechnologie, en werk graag samen met creatieve ondernemers om unieke, holistische oplossingen te creëren die hun bedrijf naar een volgend niveau brengt.

02. Definieer je ideale klant

Je wilt natuurlijk werken aan projecten die je leuk vind en waar je voldoening uit haalt. Deze projecten komen van je ideale klanten. Dit is wat anders dan je doelgroep.
Nu je de bedrijfsidentiteit van jouw onderneming hebt doorgrond, kun je bepalen wat jouw ideale klant is. Dit kan een werkelijk bestaand persoon zijn, of creëer een fictief persoon met de eigenschappen van jouw ideale klant. Dit gaat je helpen om een stijl en content te produceren die aanspreekt bij deze ideale klant, en dat gaat er voor zorgen dat je deze klanten ook aantrekt. Hierdoor trek je dus de juiste klanten aan, en krijg je ook nog eens de kans om te werken aan projecten die je leuk vindt!

03. Logo

Het is tijd om je bedrijf een gezicht te geven. Dit is het leuke gedeelte waar al je onderzoek samen gaat komen en zich vertaalt op een visuele manier.
Branding is natuurlijk veel meer dan alleen een logo, deze is echter vaak wel de kern van je visuele identiteit. Een effectief logo is in alle gevallen fris, beknopt en uniek. Hier is geen ruimte om de kantjes er vanaf te lopen of om te besparen. Je logo zal onlosmakelijk verbonden zijn met je merk, dus begin gelijk met iets dat de juiste snaar raakt en werk samen met een kwaliteitsontwerper.

04. Lettertypes en kleuren

Om de consistentie binnen je merk te behouden is het belangrijk je te houden aan je visuele identiteit. Je visuele identiteit omvat alles van logo, kleuren, vormen, lettertypen, typografisch gebruik en fotografiestijl. Of je nu een blogpost schrijft, iets op Instagram plaatst, een contract voor een klant opstelt of een presentatie maakt, het is belangrijk vast te houden aan een consistente visuele identiteit. Door je hier aan te houden zul je jezelf kunnen neerzetten als een professional in je vakgebied.

05. Consistentie in social media

Nu je visuele identiteit vorm begint te krijgen kun je afbeeldingen maken die je kunt gebruiken voor de o zo belangrijke social media accounts. Probeer dezelfde gebruikersnaam te krijgen voor Facebook, Instagram, Twitter etc. Anders zul creatief moeten zijn met een variatie op je bedrijfsnaam. Gebruik op alle accounts dezelfde afbeeldingen voor avatars en banners. Dit zorgt ervoor dat bezoekers gelijk zien dat ze op de juiste plek beland zijn.

06. Website

Ondanks de gigantische opkomst van social media platforms is een website voor veel bedrijven nog steeds een belangrijke marketingtool. Het geeft je bedrijf onmiddellijk een mate van professionaliteit en deugdelijkheid.
Als ik zelf op zoek ga naar een loodgieter of tandarts of iets dergelijks dan begint mijn zoektocht meestal online. Kom ik dan op een website die niet goed ontworpen is of niet goed functioneert, dan ben ik daar vaak snel weer weg en zoek ik een ander bedrijf.

 

3 veelgemaakte branding fouten

Inconsistent gebruik van visuele identiteit

Dit is een veelgemaakte fout. Ondernemers worden laks en gaan experimenteren met andere lettertypen en kleuren om de boel wat op te leuken. Dit betekent natuurlijk niet gelijk het einde van je bedrijf. De inconsistentie kan je bedrijf wel ongeorganiseerd en onbetrouwbaar laten overkomen. Daarnaast verlaagt het de herkenbaarheid van de bedrijf. Leg zelf de richtlijnen van je visuele identiteit vast in een document of vraag het je ontwerper.

Proberen bij iedereen aan te spreken

Het lijkt misschien een goed idee om je te richten op een hele grote doelgroep. De praktijk laat echter zien dat er heel weinig bedrijven zijn die dat succesvol doen. Richt je op je ideale klant en laat in je uitingen jouw waarden helder tot z’n recht komen.

Teveel nadruk op een logo

Een sterke visuele identiteit is meer dan een goed logo. Kleuren, lettertypes en afbeeldingen zijn allen een belangrijk onderdeel van een effectieve branding.

 
Lees meer over Studio Maanstof